Vergelijking tussen de periode Oktober 2011 en 2012
2011 |
2012 |
Verschil |
|
Commercieel: |
220 | 200 | -9,1% |
2011 |
2012 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.985 | 1.824 | -38,9% |
Passagiers: | 17.403 | 14.555 | -16,4% |
Vracht/ton: | 4.115 | 3.791 | -7,9% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Okt 2011 en 2012
2011 |
2012 |
Verschil |
|
Commercieel: |
2.770 | 2.683 | -3,14% |
2011 |
2012 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 33.038 | 25.274 | -23,5% |
Passagiers: | 214.415 | 211.894 | -1,2% |
Vracht/ton: | 47.948 | 43.401 | -9,5% |
Commentaar:
OKTOBER 2012 : ONDERBREKING STIJGENDE TRAFIEKTREND WAS TE VERMIJDEN
Helaas waren de cijfers voor oktober ongunstig. Hoofdreden hiervoor was de 5-dagen sluiting van de luchthaven voor alle verkeer wegens werkzaamheden op de landingsbaan.
Hierdoor dienden de klanten van de luchthaven met grote tegenzin naar andere luchthavens, vnl. Brussel en Keulen uit te wijken.
Resultaat: op alle vlakken een belangrijke statistische daling t.o.v. oktober 2011.
Toch valt het ons op dat de daling van commerciële vluchten met slechts 9,1% gezakt is, terwijl het totaal aantal bewegingen met 38,9% verminderde.
Deze is bijgevolg hoofdzakelijk toe te schrijven aan de general aviation. Behalve de tijdelijke sluiting van de luchthaven is ook het langdurig ongunstig weer een storende factor geweest.
Jammer genoeg gingen voor Oostende-Brugge ook enkele honderden ton vracht verloren vanwege commerciële verschuivingen en ontevredenheid inherent aan lokale praktijken.
Het is echt betreurenswaardig dat op een luchthaven, waar geen enkele vlucht kan gemist worden, niet pro-actiever gewerkt wordt om het tij te keren.
Kleine ingrepen, wat meer motivering en vooral een visie op de toekomst zouden zoveel verschil kunnen maken.
Bondig geformuleerd: HET VERDRIET VAN OOSTENDE-BRUGGE